Programma filmweek 13 do 27 mrt t/m wo 2 apr 2025
Deze nieuwe week brengt muzikale films naar het Filmhuis: Timothée Chalamet overtuigt acterend én zingend volledig als Bob Dylan in A Complete Unknown. Daarnaast brengt muziek een dirigent en een fabrieksarbeider (die broers blijken te zijn) nader tot elkaar in de feelgoodfilm En fanfare.
Laatste week voor Mike Leigh’s prachtige sociaal-realistische portret Hard Truths. En voor het indrukwekkende epos The Brutalist met Oscar-winnaar Adrien Brody.
In week 13 twee voor de Oscar Beste buitenlandse film-genomineerde drama's: de Iraanse politieke thriller The Seed of the Sacred Fig en Braziliaans historisch drama I'm Still Here, die de Oscar uiteindelijk wist te verzilveren.
Nieuw deze filmweek
nieuw • verbroederende muziek
En fanfare
In het nieuwe komische drama van regisseur Emmanuel Courcol (Un triomphe, 2020), is Thibaut een gerenommeerd dirigent op zoek naar een beenmergdonor. Niet alleen ontdekt hij daardoor dat hij geadopteerd is maar ook dat hij een jongere broer heeft, Jimmy, die arbeider is in een Noord-Franse fabrieksstad en lid van de plaatselijke fanfare. Hun ontmoeting is het begin van een sociaal en muzikaal avontuur.
De mannen verschillen enorm van elkaar maar blijken toch meer met elkaar gemeen te hebben dan gedacht. Jimmy heeft (niet toevallig) een uitzonderlijk muzikaal talent. De twee hebben elkaar bovendien heel wat te bieden. Een feelgoodfilm over hoe muziek mensen (ook van verschillende rangen en standen) kan verbinden, over de kracht van vriendschap en familiebanden en met een finale die niemand onberoerd zal laten. En fanfare was met ruim 2,5 miljoen verkochte bioscoopkaartjes in Frankrijk een enorme hit. – uitgebreide info en tickets…
nieuw • Bob Dylan A Complete Unknown
Muzikale, nostalgische biopic van James Mangold (Walk the Line, over Johnny Cash) belicht Bob Dylans eerste vier jaren als professioneel muzikant. Vanaf 1961 – Dylan (Timothée Chalamet) is dan pas 19 jaar oud – wordt hij dé stem van de Folk, van een generatie ook. Maar al op het beroemde Newport Folk Festival van 1965 breekt hij, in een daad van muzikale rebellie, spectaculair met zijn fans en die veel te ‘brave’ muziekscene. Het zou niet de enige wending in zijn carrière zijn, maar zeker de grootste.
We zien hoe de jonge Singer-songwriter aankomt in Greenwich Village (New York), optrekt met zangeres Joan Baez en uitgroeit uit tot een ster. Met fans heeft de vrijheidslievende zanger duidelijk minder. Ook in deze biopic blijft Dylan een fascinerend raadsel, zoals Dylan het waarschijnlijk graag ziet. Deze ‘stem van een generatie’ houdt niet van hokjes. Mangold wekt de folkscene van begin jaren zestig liefdevol tot leven. En Timothée Chalamet schittert waarlijk als Dylan – na enkele minuten ben je vergeten dat je naar de acteur kijkt. Hij zingt verbluffend goed en authentiek alle nummers, terwijl hij zichzelf daarbij op gitaar (en mondharmonica) begeleid. Een genot om naar te kijken. – info en tickets…
Laatste week
vrijdagmiddag 28 maart — monumentale dromen — In het mythische The Brutalist, in opzet en lengte van epische proporties, zien twee mannen een monumentaal gebouw op een berg voor zich. De een een groots architect (Adrien Brody), de ander een groot kapitalist. Maar het blijkt uiteindelijk om twee erg verschillende dromen te gaan.
zaterdagmiddag 29 maart en dinsdagavond 1 april — ontembare, onverklaarbare boosheid — In Mike Leigh's nieuwste sociaal-realistische drama Hard Truths (even sober, wrang-grappig als aangrijpend!) schittert actrice Marianne Jean-Baptiste als een altijd ‘boze’ vrouw die niet met het leven overweg kan.
Volgende filmweek
vanaf filmweek 14 • andersdenkend binnen het gezin The Seed of the Sacred Fig
Een Oscar-nominatie voor Beste buitenlandse film ging dit jaar naar dit familiedrama dat uitmondt in een verpletterende politieke thriller. De inmiddels in ballingschap levende regisseur Mohammad Rasoulof volgt het gezin van een onlangs gepromoveerde onderzoeksrechter. Zowel de pater familias (vanuit zijn functie) als twee dochters (via hun vrienden) raken betrokken bij studentenprotesten, wat in huis tot spanningen leidt, tot paranoia, geheimen en angst. Rasoulof schetst hoe het regime iedereen weet te manipuleren via verschillende vormen van repressie thuis, buiten en op het werk. – meer info en tickets…
vanaf filmweek 14 • tegen het vergeten I'm Still Here
De Oscar voor Beste buitenlandse film ging dit jaar naar dit historische drama uit Brazilië, van veteraan Walter Salles (Central do Brasil, The Motorcycle Diaries). Het is een intiem en zorgvuldig vormgegeven portret van het gelukkige gezin van voormalig congreslid Rubens Paiva die plots door het dictatoriale regime wordt opgepakt, om nooit mee terug te keren. Moeder Eunice (fantastisch gespeeld door steractrice Fernanda Torres) vecht dertig jaar lang eerst voor zijn terugkeer, dan voor de waarheid en gerechtigheid, en altijd voor haar kinderen. Daarvoor moet ze zichzelf opnieuw uitvinden. – tickets al beschikbaar…
ALLE DAGEN EN VOORSTELLINGEN …
… vind je online op de agenda-pagina.
ALLE FILMS OP EEN RIJ:
|