Programma filmweek 10
do 6 t/m wo 12 mrt 2025
    

Donderdag 6 maart de eerste Queer Cinema Club-avond in het Filmhuis met het ‘betoverende’ Turkse drama Love, Spells and All That. Vanaf deze week Oscar-winnaar The Brutalist met Adrien Brody (Beste acteur), een zowel in opzet als speelduur monumentaal epos. 
Daarnaast het gevoelige Maria dat in flarden en hallucinaties de laatste week schetst van de met haar leven worstelende operaster Maria Callas, vertolkt door Angelina Jolie.

Naast Oscars voor The Brutalist, won No Other Land de Oscar voor Beste documentaire — nog te zien in het Filmhuis!

Voor de nieuwe films in week 11 zijn al kaartjes te krijgen: Mike Leighs Hard Truths, een sober-indrukwekkend portret van boosheid en depressie. En voor Memoir of a Snail, alvast de allerbeste (serieuze!) animatiefilm van dit jaar, over een teruggetrokken vrouw vol pech in het leven, en hoe zij daaruit komt.
         

Nieuw deze filmweek

donderdag 6 maart • Queer Cinema Club
Love, Spells and All That

Op de eerste Queer Cinema Club-avond in het Filmhuis i.s.m. de Regenboogalliantie vertonen we dit melancholische ‘twintig jaar later’ liefdesdrama, de Beste Turkse film van 2020 (op het filmfestival van Istanbul) – Twintig jaar nadat hun affaire noodlottig eindigde, zien twee vrouwen op het charmante Turkse eiland Büyükada elkaar weer terug. Ze proberen een oude betovering, die de een over de ander had uitgesproken, te verbreken. Het wordt een onverwachte reis door het verleden. – info en tickets…

vanaf filmweek 10 • portret van een diva
Maria

Aan de hand van de laatste week van haar leven maakt regisseur Pablo Larraín (Jacky, Spencer) opnieuw een portret van een wereldberoemde getormenteerde vrouw in een weelderige omgeving. Dit slot van zijn trilogie draait om operadiva Maria Callas (‘La divina’) vertolkt door Angelina Jolie. In september 1977 leeft ze, 53 jaar oud, met haar twee toegewijde bedienden in haar elegante appartement in Parijs vol luxe en fraaie kostuums uit haar carrière. Al jaren heeft ze niet meer opgetreden, worstelt met haar stem en neemt (teveel) medicijnen om door de dag te komen. We volgen de markante, complexe zangeres door de kamers van haar woning en de straten van Parijs, en door haar hallucinaties. Ze blikt weemoedig terug op haar grote successen en mijmert over haar verloren liefde (Onassis), en dat alles begeleid door de weergaloze operamuziek, haar sublieme stem en unieke vertolking. – tickets al beschikbaar…
  

nieuw • Twee Oscars • Architectonisch epos   
The Brutalist 

Een Golden Globe en twee Oscars (van tien nominaties) kreeg dit mythische, 3 uur en 35 minuten durende epos over László Tóth, een Hongaars-Joodse architect vol utopische ideeën, die Buchenwald heeft overleefd (Adrien Brody), over zijn autocratische, obsessieve mecenas/opdrachtgever in het diep-kapitalistische Amerika, en over het brutalistische monument dat ze samen bouwen op een berg. Een in speelduur en opzet imposant drama over ambities, dromen, macht, trauma, immigrant en buitenstaander zijn en de barbaarsheid van de mens. Overeenkomsten met actuele misstanden liggen voor het oprapen.

László Tóth is een verzonnen personage, maar duidelijk geïnspireerd op Bauhaus-architect Marcel Breuer (1902-1981 , in Nederland bijvoorbeeld bekend van de Bijenkorf in Rotterdam). Zijn beroemde buisframe-stoel komt letterlijk terug in The Brutalist als creatie van Tóth, maar het imposante bouwwerk dat centraal staat in de film heeft weinig met Breuers architectuur en veel met de worstelende hoofdpersoon te maken. – info en tickets… 
       

Volgende filmweek

18 maart • Movies that Matter    
Manas    

Met kwetsbaarheid en ongelooflijke moed confronteert een Braziliaans meisje in de Amazone het systeem dat haar en alle vrouwen onderdrukt. Ze durft de machten uit te dagen die de vrouwen in haar gemeenschap in de ban hebben, in een aangrijpend onderzoek naar veerkracht en verzet. – info en tickets…
  

vanaf filmweek 11 • Tragikomische stop-motion  
Memoir of a Snail

Verrukkelijke stop-motion en emotioneel gelaagde tragikomedie ineen, vol visuele humor en sterke dialogen. De kwetsbare ‘hoarder’ Grace Pudel zit (en zat) het niet mee in het leven, maar haar hoogbejaarde en zeer excentrieke vriendin Pinky biedt haar misschien de kracht alles te doorbreken. – tickets al beschikbaar…
     

vanaf filmweek 11 • Mike Leigh 
Hard Truths

Pansy is een boze vrouw. Boos op de hele wereld. Maar waarom? En waarom stopt het niet? Ze weet het zelf ook niet. Haar luidruchtige tirades zijn voor de kijker even humoristisch als hartverscheurend. Sobere en meelevende film over diepe depressiviteit waarin Marianne Jean-Baptiste ‘een Oscar-waardige acteerprestatie’ levert. – tickets al beschikbaar…    
   

ALLE DAGEN EN VOORSTELLINGEN … 

… vind je online op de agenda-pagina.
   

ALLE FILMS OP EEN RIJ:

6 maart: Queer Cinema Club

Een melancholisch weerzien

Love, Spells and All That

Eenmalig – Twintig jaar nadat hun affaire noodlottig eindigde, zien twee vrouwen op het charmante Turkse eiland Büyükada elkaar weer terug. Ze proberen een oude betovering, die de een over de ander had uitgesproken, te verbreken. Het wordt een onverwachte reis door het verleden.

portret van een diva

De tragische schoonheid van ‘La Callas’

Maria

Angelina Jolie speelt de iconische operadiva Maria Callas in de laatste week van haar complexe leven, in haar luxe appartement in Parijs. Met waanbeelden door medicijngebruik, mijmeringen over haar grote liefde en een haperende stem.

Architectonisch epos

Monumentale dromen

The Brutalist

Twee Oscars voor dit mythische, 3 uur en 35 minuten durende epos over een Joodse Holocaust-overlever (Adrien Brody), die in de VS als architect met zijn autocratische mecenas een brutalistisch monument op een berg wil bouwen.

IJzige familie-thriller

Vader en zoon tussen bergreuzen

Alpha.

Gijs Scholten van Aschat en zijn zoon Reinout spelen een (gelijknamige) vader en zoon in een ijzig spannende familie-thriller in de besneeuwde Alpen, prachtig en beklemmend gevangen in een bijna vierkant beeldformaat…

feelgood school-docu

Liefdevol, streng en rechtvaardig

Favoriten

In deze fijne feelgood-docu (denk aan Juf Kiet) in de Weense wijk Favoriten, stoomt de liefdevolle, toegewijde juf Ilkay haar leerlingen, van wie de meesten thuis vanalles spreken behalve Duits, klaar voor het leven.

drie oscar-nominaties

Zware jongens op het podium

Sing Sing

Drie Oscar-nominaties voor dit inspirerende, waargebeurde verhaal rond een theatergroep in een Amerikaanse gevangenis. Over veerkracht, menselijkheid en de transformerende kracht van kunst, vertolkt door een onvergetelijke cast van voormalige gevangenen.

geschiedenis in beelden

De ziel van Joods Amsterdam

Nesjomme

Fraai verhaal van Joods Amsterdam tussen de twee wereldoorlogen, verteld met veelal onbekende archiefbeelden, aan elkaar geregen met brieven naar Indië, voorgelezen door Rifka Lodeizen.

Oscar Beste documentaire

Onrecht en broederschap

No Other Land

Oscar voor Beste documentaire en een Gouden Beer voor deze samenwerking van Palestijnse en Israëlische filmmakers op de Westelijke Jordaanoever. Deze docu raakt, toont onrecht en dilemma's maar herbergt ook een visie van onverwachte broederschap.

ma. 24 mrt: Movies that Matter + Q&A

Dromen van/ vechten voor vrijheid

Manas

Met kwetsbaarheid en ongelooflijke moed confronteert een Braziliaans meisje in de Amazone het systeem dat haar en alle vrouwen onderdrukt.

Verrukkelijke stop-motion

Eenzaamheid (en slakken) achter je laten

Memoir of a Snail

Verrukkelijke stop-motion en emotioneel gelaagde tragikomedie ineen, vol visuele humor en sterke dialogen. De kwetsbare ‘hoarder’ Grace Pudel zit (en zat) het niet mee in het leven, maar haar hoogbejaarde en zeer excentrieke vriendin Pinky biedt haar misschien de kracht alles te doorbreken.

de nieuwe Mike Leigh

Ontembare en onverklaarbare boosheid

Hard Truths

Sober en indrukwekkend meesterwerk van veteraan Mike Leigh verhaalt over een vreselijke depressie van een Londense moeder en echtgenote, die niet met het leven overweg kan. Oscar-waardige hoofdrol van Marianne Jean-Baptiste is grappig-wrang en aangrijpend. 

© 2025 Filmhuis Gouda