Programma filmweek 44
do 31 okt t/m wo 6 nov 2024
Nieuw deze week de indrukwekkende biopic Lee
waarin Kate Winslet schittert als het beroemde model Lee Miller in haar bewogen jaren als oorlogsjournist en -fotograaf tijdens WOII.
Laatste week voor het sfeervolle historische champagne-drama Widow Clicquot.
De blik vooruit: kaartjes voor de Noorse debuutfilm Armand met Renate Reinsve (The Worst Person in the World) zijn al te krijgen, net als die voor François Ozon's nieuwe sfeervolle ‘slow thriller’ in de Bourgogne Quand vient l'automne.
Deze filmweek
nieuw – pionier achter de camera Lee
Deze indrukwekkende ode aan de veelzijdige, vrijgevochten Amerikaanse Lee Miller focust op haar tijd als oorlogsverslaggever in WOII. Kate Winslet draagt dit historische drama waarin model en fotograaf Lee, in de jaren twintig en dertig deel van de surrealistische avant-garde, zich de mannenwereld van de oorlogsjournalistiek binnenwurmt. Voor Vogue zal ze wereldberoemde foto's maken, waaronder onthutsende beelden van Dachau en Buchenwald. Deze bewogen jaren gingen haar persoonlijk niet in de koude kleren zitten.
Lee Miller was een uitzonderlijke persoon met teveel wendingen en beroemde contacten in haar leven om in een alinea te kunnen vatten. In 1925 (18 jaar oud) studeerde de New Yorkse al in Parijs ‘licht, decors en kostuums’. Terug in Amerika ging ze naar de kunstacademie (schilderen) en werd lid van een experimentele theatergroep. Ze werd bij toeval op straat gespot door Condé Nast, de uitgever van Vogue. Dat werd de start van haar bestaan als vermaard fotomodel, de verbeelding van de typische ‘modern girl’. Als kind had ze al geleerd te fotograferen, en na enkele jaren gooide ze haar carrière om en ging studeren in Parijs bij surrealist en fotograaf Man Ray. Daar werd ze deel van de surrealistische avant-garde. In 1932 keerde ze terug naar New York, opende daar een studio en stelde haar foto's tentoon op gerenommeerde exposities, uiteindelijk ook bij het MoMa. Ze trouwde en woonde van 1934 to 1937 in Caïro (waar ze bleef fotograferen) om zich daarna in Parijs te vestigen en haar tweede echtgenoot te ontmoeten, waarmee ze in Londen ging wonen. En pas daar ongeveer begint de biopic Lee. – info & tickets…
Kinderfilmfestival – het leukste uitje in het donker Cinekid 2024
De herfstvakantie loopt nog tot en met komende zondag en zolang serveren we alle kinderen nog poffertjes en limo in de pauze. De familie Muis is een compilatie van drie animaties voor de allerkleinsten (4+). Sirocco en het koninkrijk van de wind is een wonderlijk animatie-avontuur (6+). En een jongen leert over leven en dood in Hein (8+ eenmalig). Op de agenda-pagina vind je de voorstellingen chronologisch.
Exit
donderdagmiddag 31 oktober en woensdagavond 6 november – Op zoek naar sprankeling – De laatste twee voorstellingen van het fraaie kostuumdrama Widow Clicquot die het meeslepende verhaal vertelt van de weduwe die de champagne uitvond.
Volgende filmweek
Movies that Matter: di. 12 november Grand Me
Levendige en bitterzoete Iraanse film over de wereld van kinderen en de onbegrijpelijke realiteit van volwassenen. Je zal het maar hebben: gescheiden ouders. Of kan je daar een stokje voor steken? De 9-jarige Melina is van plan haar ouders om die reden voor de rechter te slepen. De regie van deze frisse, eigentijdse bijdrage aan de mooie Iraanse traditie van films over kinderen, is van de tante van Melina. De avond wordt afgesloten met een nagesprek. – info & tickets…
Op het matje na schooltijd Armand
De kleinzoon van Ingmar Bergman en Liv Ullmann won met Armand de Camera d’Or, de prijs voor beste debuut op het festival van Cannes. Zijn pakkende psychologische drama, dat zich afspeelt op één dag en één plek (in een schoolgebouw), gaat over een voorval tussen de zesjarige Armand en zijn beste vriendje Jon. Hun ouders moeten zich melden bij de schoolleiding. Op de achtergrond lijkt meer te spelen. Gaat dit eigenlijk wel over de kinderen? – kaartjes nu al te koop…
Levens in de Bourgogne Quand vient l’automne
François Ozon is in topvorm met zijn sfeervolle ‘slow thriller’ en portret van Michelle en Marie-Claude. De twee dames op leeftijd zijn al jaren hechte vriendinnen. Beiden leiden tevreden, rustige levens in een kleine gemeenschap in de prachtige Bourgogne. Zover alles goed, totdat onverwacht het verleden beiden inhaalt met oude geheimen die het daglicht niet goed verdragen. Een emotioneel en tegelijk licht drama over menselijke verhoudingen (met een vleugje misdaad). – kaartjes nu al te koop…
ALLE DAGEN EN VOORSTELLINGEN …
… vind je online op de agenda-pagina.
ALLE FILMS OP EEN RIJ:
|