intermezzo5.jpg intermezzo 5

INTERMEZZO 5

Totdat het echte leven niet meer voelt als een film, gaan we wekelijks op zoek naar cinema buiten de filmzaal. – Deze week de sleutel tot een succesvol Hollywood-scenario.


Fantaseren over jezelf op de rode loper
DROMEN VAN SUCCES
Hollywood staat gelijk aan glamour, roem en rijkdom. Toch kan slechts een enkele acteur of regisseur bij een handjevol films per jaar in the spotlights staan. Veel Hollywoodproducties verdienen zich nauwelijks terug, draaien alleen (en vaak kort) in de VS of belanden direct in de blu-ray-bak van een supermarkt. Toch droomt menig aspirant-filmmaker (of zakenman) van dat zeldzame succes, van het ontdekken van de geheime succesformule die de kassa's doet rinkelen – jij misschien ook?

Op weg naar gegarandeerd succes
DE TOVERFORMULE
Conspiracy theories leren ons dat Hollywood-insiders hun gouden kalf al honderd jaar goed verborgen weten te houden. Als jij het zou kennen,  wordt je dan niet vanzelf ook rijk en beroemd – waarom niet?

En waar mensen dromen, valt er ook geld te verdienen – de loterij doet niet anders. Dus klapt er om de zoveel tijd iemand (zogenaamd) uit de school met de definitieve onthulling van hét geheim. Die persoon heeft dan toevallig bij een beroemde producent naast de toverketel mogen staan. Of wist na decennia moeizame analyse en een mooi eureka-moment de ware formule te destilleren. Voor een hand vol euro's lees je het allemaal in zijn of haar exclusieve, onthullende boek…

Voor niks: het raadsel onthuld!
GRATIS: DE SLEUTEL!
Om meteen met de deur in huis te vallen: wij gaan het grote geheim hier gewoon gratis verklappen! En moeilijk is dat niet, want de enige echte sleutel tot succes is al keer op keer onthuld. Hier gaan we:

Op wat uitzonderingen na, wil Hollywood ons iets leren, meestal iets met moraal. Zo'n stukje (bij)scholing werkt alleen als je de kijker voor je weet te winnen – met alleen informeren krijg je een saaie docu. Films vertellen daarom een verhaal dat empathie weet op te wekken: de kijker voelt dan de voorgeschotelde emoties zelf mee. Hoor de ‘aanzwellende violen’ (maar er zit meer in de gereedschapskist).

De uitgelezen verhaalstructuur hiervoor is zo simpel als een cirkel. Je komt uit waar je begon en halverwege is er een omslagpunt. Je bent dan dus klaar in drie stappen. Maar het kan ook in vijf of in zeven stappen – en een beetje serieuze analyse onderscheidt er zomaar dertig. Dan weet je tenminste precies waar je hoofd- en bijpersonen introduceert (en wie je weer schaamteloos kunt afvoeren). Wat doe je met een good guy en een bad guy? Wat is de 'smoking gun' die het verhaal start? Welke stappen heeft de kijker nodig om dat 'inzicht' te begrijpen? Wat maakt elk van de personages na elkaar door en hoe draagt dat bij aan het hele verhaal? Enzovoort …

Maar laten we het hier lekker eenvoudig houden:

1. Je start de klok met een beginschets ('alles is goed').
2. Introduceer niet veel later een probleem en
3. neem de tijd om dit te verkennen.
4. Creëer halverwege een 'moment van inzicht'.
5. Worstel daar vervolgens mee, en
6. kom dan tot een oplossing.
7. Met een schets van de eindsituatie is de klok rond: 'alles is weer goed' – maar iedereen (die niet is afgevallen) is wel een stuk wijzer (de kijker incluis).

Iedereen blij. Met een beetje goede wil valt elk verhaal wel in dit format te proppen. Is jouw probleem als filmmaker nu ook opgelost? Welnee! Want hoe je dit uitvoert, dat is de (artistieke) uitdaging. En of dit een goede film oplevert, is helemaal afhankelijk van wat jij in je mars hebt, of van wat jij jezelf kan leren.

En laat jouw scenario, net als het echte leven, gerust hiervan afwijken! Speel met de mogelijkheden van film, druk jezelf uit en raak mensen op jouw manier – dat is veel leuker. Succes!

------
V O L G E N D   I N T E R M E Z Z O :
Leren over film…

------
I N   V O R I G E   I N T E R M E Z Z O ' S
Online film kijken in het algemeen. Info over IFFR Unleashed, het portal van serieuze filmliefhebbers (MUBI) en recente films kijken via Picl. 300 gratis documentaires bij het IDFA. De collecties van de Nederlandse filmdistributeurs op CineTree en CineMember. Waarom heet cinema ook wel 'De zevende kunst'? Buitenland: kijken via Vimeo. De Filmkrant streamt via Eyelet. Korte films op Darling Quarantine en De korte filmcollectie. De kunst van de filmposter. De geboorte van de film: moderne expressie van toen, gered door cinematheken. Grenzen verlegd door filmpioniers.

Zie: INTERMEZZO 1INTERMEZZO 2INTERMEZZO 3INTERMEZZO 4

NB: het Filmhuis heeft met geen van de genoemde organisaties banden.