Terrestrial Verses

Tijden en tickets

laatste keer

Beste fictiefilm

Iran in negen ontmoetingen

Het is absurd, droogkomische en tegelijk schrijnend om te zien hoe staatsideologie zich tot in de haarvaten van de Iraanse samenleving weet te manifesteren. In negen tableaus laat dit drama zien hoe dat kan gebeuren, telkens wanneer je als Iraans burger machteloos staat ten opzichte van iemand die macht heeft over jou, puur omdat die het ‘staatsgelijk’ aan zijn kant voelt staan. Een ambtenaar, politieagent, werkgever, schooldirecteur of zelfs kledingverkoopster, ze doen allemaal moeilijk en autoritair, omdat het kan. Sterk aan deze scenes is dat zíj, de (gelegenheids)gezagsdragers, buiten beeld blijven; we horen ze alleen. De camera blijft te allen tijde gericht op de gewone man en vrouw, die keihard hun best doen overeind te blijven ook al hebben ze niks in de melk te brokkelen. Ze moeten wel, want een alternatief is er niet. Het toont hun veerkracht en vastberadenheid in een complex land. De finesse zit in de dialogen en de onnavolgbare retorische logica die op tafel wordt gegooid. Deze film over de banaliteit van hoe religieuze en culturele beperkingen het dagelijks leven tekenen, kon in Iran alleen maar illegaal worden opgenomen. Regisseur Asgari moest dan ook na de wereldpremière in Cannes meteen zijn paspoort inleveren. Winnaar Beste fictiefilm op het Movies that Matter-festival 2024.

Ali Asgari, IRN 2023 - 77 min
drama met: Bahman Ark, Servin Zabetiyan, Arghavan Shabani

NRC

Wie op de restricties van dat regime botst, krijgt geen enkele vrijheid om voor zichzelf op te komen.”

Trouw

De film laat de vertegenwoordigers van de macht niet zien, alleen de burgers, hoe ze omgaan met impertinente vragen, hoe vaardig ze zich uit discussies redden, het lijkt een tweede natuur geworden.”

Filmkrant

De beklemmende religieuze bureaucratie dwingt Iraniërs om als katten in het nauw rare sprongen te maken.”

Volkskrant

In negen tableaus zetten filmakers Ali Asgari en Alireza Khatami een sterk beeld neer van de verstikkende alledaagse cultuur in Iran. Ze werden er zelf ook slachtoffer van.”

Sundance Festival Favorite

Iedereen heeft potentie

Radical

Waargebeurd Mexicaanse onderwijsdrama over een achtergestelde basisschool en een idealistische, tegendraadse onderwijzer. Hij weet in zijn leerlingen het beste naar boven te brengen. Heerlijk opbeurend verhaal met een ontwapenende cast.

Bestseller-verfilming

Vervlochten levens

The braid

Verfilming van bestseller De vlecht (door de schrijfster zelf) is een prachtig mozaïek-drama rond drie vrouwen op drie continenten. Canada, Italië en India zijn ver van elkaar verwijderd en toch raken hun levens vervlochten. Over verdriet, hoop en voor jezelf opkomen.

Movies that Matter

Cartoon-protest in India

Drawing a Line

Dinsdag 28 mei: In de laatste film van de Movies that Matter-reeks van dit seizoen vecht de Indiase cartooniste Rachita Taneja voor de vrijheid van meningsuiting met humor en eerlijkheid. De nabespreking is deze keer in de vorm van een gratis cursus cartoons tekenen! – NB: Nederlands ondertiteld

Historisch drama

De magie van een ritme

Boléro

Roaring twenties, Parijs. De extravagante Russische choreografe Ida Rubinstein vraagt Maurice Ravel de muziek voor een ballet te schrijven. Iets gewaagds, zinderend en erotisch. In dit prachtig geschoten historische drama zien we dat hij na lang ploeteren met een grensverleggend, ritmisch en opzwepend meesterwerk komt vol herhaling, dat iedereen kent: de Boléro

Klap uit  

Slavernijverleden

De wortels van discriminatie

Origin

Dinsdag 4 juni: speciale voorstelling bij het Herdenkingsjaar Slavernijverleden. Gerlinda Heywegen leidt de film in en bespreekt daarbij ook de bestseller van Pulitzerprijs-winnaar Isabel Wilkerson. In de film zien we hoe haar boek tot stand kwam met haar analyse van de samenhang tussen racisme, antisemitisme en het kastensysteem. Ze reist daarvoor van de VS naar Duitsland (en onderzoekt de Holocaust) en naar India in een periode die ook in haar persoonlijke leven zeer bewogen is. Nagesprek in de foyer met de heerlijke hapjes van Dushi.

Klap uit  

Slot Italië-trilogie

Een bont stel grafschenders

La chimera

Italiaans schelmenavontuur in de jaren tachtig rond droevige archeoloog Arthur (Josh O'Connor uit The Crown), een bonte bende rovers van Etruskische kunst en verloren liefde Beniamina. Haar moeder (Isabella Rossellini) bestiert in haar rolstoel een groot vervallen landhuis. Sociaal drama, gekweld verlangen en dromerige romantiek van de (zeer onderscheidende) hand van Alice Rohrwacher.

Klap uit  

Nederlandse road-movie

Samen terug in de tijd

De terugreis

Nostalgie, een lach en een traan in deze heerlijke Nederlandse feelgood roadmovie met Martin van Waardenberg en Leny Breederveld. Jaap en Maartje zijn al bijna 50 jaar samen. Nu is het tijd om nog één laatste keer naar Spanje af te reizen. Dat gaat echter niet van een leien dakje. Een kleine Odyssee vol ontroerende en grappige situaties waarin onze helden uiteindelijk de eindbestemming halen èn elkaar terugvinden.

Klap uit  

Elke derde vrijdag van de maand (9x)

Een bonte mix van mooie en actuele films

Filmclub 2023/2024

(besloten)

Het Filmhuis heeft een eigen Filmclub – of eigenlijk twee: elke derde vrijdag van de maand, één op de ochtend en één op de middag. Telkens met een nieuwe film, iets lekkers en gezellig napraten in de foyer. Alleen bij het begin van het seizoen kunt u instappen.