In Dukem, een stad gelegen in het hart van Ethiopië, ligt een enorm industriepark dat sinds 2008 door Chinese investeerders is gebouwd. Motto, algemeen-directeur van het park, is een vrouw van aanzien, maar toch moet ook zij alle zeilen bijzetten om de volgende, enorme uitbreiding gerealiseerd te krijgen. Met die uitbreiding zijn 30.000 banen gemoeid, maar het zal het park ook laten grenzen aan een stoffig boerenstadje, waar het leven van de mensen nog bepaald wordt door de wisseling van de seizoenen. Wat zijn de gevolgen van dit alles?
Filmmakers Xinyan Yu en Max Duncan volgden vier jaar lang dit hele proces, wat resulteerde in deze genuanceerde film over de vele tegenstellingen die hierbij een rol spelen: tussen de Chinezen en de Ethiopiërs, tussen stad en platteland, tussen man en vrouw en vooral tussen winst gedreven zakelijkheid en in het land gewortelde traditie. Motto geeft haar kijk op de dingen, net als fabrieksarbeidster Beti, die hoopt op een betere toekomst en geconfronteerd wordt met zware werkomstandigheden en een laag loon. En dan is er nog boerin Workinesh van wie land onteigend is voor de groei van het park.
De film roept allereerst de vraag op welke voor- en nadelen verbonden zijn aan deze manier van investeren in een land als Ethiopië. Wordt de bevolking hier beter van en wat zou er gebeuren als je niets zou doen? Maar de film roept ook de vraag op naar de omvang van Chinese investeringen in andere landen. Hoe groot is de invloed van China wereldwijd? En welke rol speelt Nederland in dit verhaal?
Na de film
In een nagesprek gaat onlangs gepensioneerd universitair hoofddocent Jeroen van Wijk in op deze thema’s en zal vragen uit de zaal beantwoorden. Hij was werkzaam bij de leerstoel Global Value Chain and Partnerships bij de Maastricht School of Management en is co-auteur van het boek ‘The China-led Belt and Road Initiative and its Reflections – The Crisis of Hegemony and Changing Global Orders’.
Movies that Matter on Tour
Van oktober t/m mei vertonen we elke maand een speciale, vaak spraakmakende fictiefilm of documentaire, soms ook animatie. Deze zijn geselecteerd uit de vele films van het jaarlijkse mensenrechten-filmfestival in Den Haag en zetten aan tot nadenken, daarin geholpen door een inleiding, Q&A of discussie, vaak met een speciale gastspreker.
De getoonde films schijnen hun licht op allerlei maatschappelijke kwesties, niet altijd op de grote onderwerpen uit het nieuws. Vaak tonen ze juist onbekende, zelfs onvermoede vormen van onrecht, ongelijkheid en vrijheidsbeperking. En dat op alle continenten en soms ook uit andere tijden.