Het Curaçao van de jaren zeventig is de echte hoofdrolspeler in Dubbelspel, naar het succesvolle boek van Frank Martinus Arion. Tijdens hun zondagse potjes domino spinnen vier mannen een web van bedrog.
Dubbelspel is de verfilming van de gelijknamige roman van Arion en wordt beschouwd als een Nederlands-Antilliaanse klassieker. De Amerikaanse regisseur Ernest Dickerson (The Walking Dead) filmt graag op Curaçao, zei hij in de Filmkrant: ‘Er hangt hier iets mysterieus en ongrijpbaars, wat zich geweldig goed leent voor film.’
De film begint als de volwassen Ostrik Fiel na jaren terugkeert op Curaçao. Ostrik is inmiddels arts in Nederland en getrouwd met een Nederlandse vrouw. Met hem reizen we in flashbacks terug naar het eiland van zijn jeugd en naar het woelige huwelijksleven van zijn ouders. Hij ontrafelt er het steeds hoger oplopende dubbelspel dat zich destijds heeft afgespeeld.
Tijdens Ostrik’s jeugdjaren speelt zijn vader Bubu iedere zondag domino met drie van zijn vrienden. Zij nemen het spel uiterst serieus. Bubu is de flierefluiter van het stel. Als taxichauffeur spendeert hij zijn geld liever aan andere vrouwen dan aan Ostriks moeder Nora. Die probeert steeds wanhopiger de touwtjes aan elkaar te knopen, maar kan niet eens schoenen kopen voor haar zoon. Dan zijn er nog de charmante meubelmaker Ernesto en huisjesmelker Chamon, die rijker is dan iedereen denkt maar dat zorgvuldig voor de anderen verborgen houdt. De vierde maat is Manchi, die er als gerechtsdeurwaarder een koloniale levensstijl op nahoudt. Hij is getrouwd met de mooie Solema, maar heeft niet veel op met haar feministische ideeën. De vier mannen lijken wel vrienden, maar ze hebben allemaal wat te verbergen. Dit culmineert uiteindelijk in een dominopartij die fataal afloopt.
Boekenclub en film met inleiding
Bernice Tjien A Fat geeft donderdag 15 augustus in het Filmhuis een inleiding bij de film. In de Zomerboekenclub van Bibliotheek Gouda verkent ze in twee delen, op woensdag 7 augustus en woensdag 21 augustus, de kleurrijke Caraïbische literatuur. Haar passie daarvoor werd aangewakkerd tijdens haar studie Algemene literatuurwetenschap aan de Universiteit Utrecht in de jaren '90. Daar ontdekte ze auteurs als Astrid Roemer en Albert Helman, via professor Wim Rutgers. Diens verhalen over de unieke taal en thematiek van deze literatuur raakten haar diep. Zij draagt de zomerboekenclub dan ook op aan hem. Zijn invloed leidde haar bovendien terug naar haar Surinaams-Chinese wortels en inspireerde haar om de reflectie en maatschappijkritiek binnen de Caraïbische literatuur te omarmen.
Voor de filmvoorstelling met inleiding koopt u op deze pagina een kaartje – Meer informatie over de zomerboekenclub (en aanmelden) via Bibliotheek Gouda…