De man met de camera (1928)

Людина з кіноапаратом (Ljoedyna z kinoaparatom)

Tijden en tickets

geen voorstellingen op het programma

VANAVOND (15 SEP): Open Air Cinema bij So What!

live DJ bij Oekraïense zwijgende klassieker

wanneer: eenmalig op zondagavond 15 september – 21.00u (inloop 20.30u)

wat: (zwijgende) filmklassieker met een soundtrack live op locatie

waar: onder de sterrenhemel bij Poppodium So What! (Vest 30 Gouda)

entree: gratis (geen kaartverkoop) – beperkt aantal stoelen (kom op tijd)

Mogelijk gemaakt dankzij een financiële bijdrage van de gemeente Gouda


Open Air Cinema:
Unieke filmavond in Gouda

   
Filmgeschiedenis in een modern muzikaal jasje bij So What!

De zomer kondigt al een beetje zijn einde aan en de zon gaat steeds vroeger onder. En daarmee doet het korte seizoen van de openlucht-film zijn intrede. Net als vorig jaar zet het Filmhuis buiten een filmdoek neer, dit jaar in samenwerking met So What!.

Kom zondagavond 15 september naar So What! en beleef onder de sterren de grensverleggende Oekraïense filmklassieker De man met de camera (uit 1928) met een live gemixte soundtrack door DJ KLUMSI. De entree is gratis – er is een beperkt aantal plekken – stoelen zijn aanwezig.

Filmhuis Gouda en Poppodium So What! slaan de handen ineen voor een avond waarin cinema en muziek op unieke wijze samensmelten. Dziga Vertov's pioniersfilm komt van voor de tijd van de geluidsfilm. DJ KLUMSI tovert daar in de openlucht bij So What! live een eclectische soundtrack bij, van soul tot moderne electronica.

Het ontwikkelen van deze speciale voorstelling is mede mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van de gemeente Gouda.

De film

De man met de camera is maar zelden te zien in Nederland. De zwijgende Oekraïense avant-garde film uit de vroege filmgeschiedenis belandde in de Sovjet-unie al gauw op de plank. In de film legt een cameraman één dag in het leven van de grote stad vast, het ‘nieuwe huis van de Sovjetmens’, in al z'n machinedynamiek. Vertov filmde daarvoor in Kiev, Charkiv en Odessa.

Het is een ode aan het stadsleven en tegelijk een lesje film voor de toen relatief onervaren filmbezoeker. Want Vertov zocht naar een manier om met film de waarheid te tonen, ver van de fictie en het drama van theater en literatuur. Film als een eigen en uniek nieuw medium. Hij toont de kijker ook de bouwblokken van de cinema en waartoe dit nieuwe medium in staat is, en hoe perspectief en montage de kijker stuurt maar ook kan manipuleren.

Hij experimenteerde daarom met nieuwe technieken en montage en brengt een duizelingwekkende stroom beelden op gang. Een verhaal is niet nodig – de camera zelf vertelt wat er te zien is. Met zijn ideeën en zijn krachtige visuele stijl laat Vertov ons de energie van de nieuwe sovjetmaatschappij beleven, die vanaf de revolutie in hoog tempo werd opgebouwd, en de fascinatie voor de vooruitgang. Het is een film nog vol van het idealisme over de kersverse communistische heilstaat en vol vertrouwen op een schitterende toekomst. Niet veel later zou de avant-garde waar Vertov deel van uitmaakte in de Sovjet-unie uit de gratie vallen, het einde van de vooruitstrevende kunst.

Dat de originele versie van deze klassieker nog vertoond kan worden, is te danken aan Vertov zelf, die bij een bezoek aan Nederland in 1931 een filmkopie achterliet bij de Filmliga in Rotterdam. Die werd de basis voor de recente restauratie door het EYE/Filmmuseum.

Poppodium So What!

In het bruisende muziekcentrum voor jong en oud is voor ieder wat wils: van rock, pop, hiphop tot elektronische muziek en altijd betaalbaar. Op de intieme locatie in het hart van Gouda sta je dicht bij je favoriete artiesten en kun je de energie van muziek beleven in een ongedwongen sfeer. Voor muziek, gezelligheid en leuke mensen is So What! the place to be

Op het buitenterrein van So What! vindt zondag 15 september de openluchtvoorstelling plaats. De voorstelling begint om 21.00u. De entree is gratis maar het aantal stoelen is beperkt. Kom dus op tijd.

Adres: Vest 30, 2801 VE Gouda

Dziga Vertov (1895-1954)

Deze pionier van de film werd in Polen geboren en veranderde zijn naam van David Kaufman naar de Oekraïense artiestennaam Dziga Vertov. Vanaf de Oktoberrevolutie in 1917 begon hij zijn carrière als bevlogen jonge twintiger met bioscoopjournaals, ten dienste van de nieuwe staat, met zijn broer Michael als cameraman en vrouw Jelizaveta Svilova als filmmonteur. Beide werkten later ook mee aan zijn meesterwerk De man met de camera en komen daarin ook in beeld ‘als zichzelf’, filmend en monterend.

Een ‘honger naar waarheid’

Vertov zocht vanaf het begin naar een kunstvorm die in plaats van het traditionele burgerlijke (‘westerse’) narratief zocht naar het objectief verbeelden van het echte leven – de camera als verlengde van het menselijk oog. In dezelfde periode maakte Robert Flaherty pas de allereerste ‘ware’ documentaire, Nanook of the North (1922) en niet veel later werden in Duitsland zogenaamde stads-symfonieën gemaakt zoals Berlin: Sinfonie einer Großstadt (1927) en Menschen am Sonntag (1930) die de dynamiek van het stadsleven verbeelden. Vertov's Man met de camera onderscheidt zich daarvan door een heel eigen signatuur, maar ook door film zelf in zijn werk te betrekken.

De esthetiek die hij ontwikkelde was revolutionair en anti-bourgeois. Hij wilde de ’chaos van de visuele fenomenen die het universum vullen’ vastleggen. Met het construeren en organiseren van deze rauwe beelden volgens zijn theorie van het ‘filmoog’ probeerde hij een nieuw en betekenisvol soort film het licht te laten zien, met meer dan wat je als kijker ooit zelf zou kunnen waarnemen. De man met de camera is daarvan het meest geslaagde voorbeeld.

Vertov's films waren van grote invloed op latere filmmakers. Als hedendaagse filmkijker zou je bijna vergeten hoe vooruitstrevend zijn werk is, met toen nieuwe gereedschappen als beeldbevriezingen, dubbelbeelden en split-screens, versnellingen en vertragingen, associatieve montage of monteren op beweging en stukjes animatie. Het is verrassend te zien dat alles wat je eerder een MTV-clip zou toedichten een eeuw geleden al is bedacht.
   

Dziga Vertov, Sovjet-Unie (Oekraïne) 1928 - 68 min
documentaire met: Mikhail Kaufman (als cameraman), Jelizaveta Svilova (als filmmonteur)

Nieuw • Rotterdamse tragikomedie

Definitief verhuizen naar Portugal

Drie dagen vis

Gerrie uit Rotterdam, die inmiddels al jaren in de Algarve in Portugal woont, komt eens paar jaar terug naar zijn geboortestad voor controles in het ziekenhuis, vanwege zijn COPD. Dan brengt hij zijn dagen door met zijn zoon Dick.

Nieuw • Grieks drama

Op veler verzoek

Quiet Life

Quiet Life, een film over een bestaande, onverklaarde aandoening, is een verbijsterend en aangrijpend verhaal dat zich afspeelt in een klinische, licht dystopische setting in Zweden.

22 mei • Movies That Matter

Worstelingen van Amerika in crisis

Flophouse America

Documentairemaker Monica Strømdahl volgt de 12-jarige Mikal en zijn familie. Ze worstelen om het hoofd boven water te houden in de heftige wooncrisis die Amerika teistert. Inclusief nagesprek met Robert Vermeiren, Marco van Huis en Hans Rek.

Chinees drama

Liefde voor een hond in Chinese film

Black Dog

Het op Cannes bekroonde Chinese drama over de heftige economische tijdens van China in voorbereiding op de Olympische Spelen in Peking. De uit gevangenschap teruggekeerde Lang ontwikkelt een onwaarschijnlijke band met een bijzondere, zwarte hond.

Noors oorlogsdrama

De psyche van een collaborateur

Quisling – The Final Days

Psychologisch portret van de laatste maanden in het leven van Vidkun Quisling, minister-president van Noorwegen tijdens de bezetting. Quisling, openlijk bewonderaar van Hitler, vormde vanaf april 1940 een regering en collaboreerde met de Duitse bezetters.

Frans wraakdrama

Zo spannend als een spionagethriller

Ghost Trail

Spannend drama weet op een verhelderende manier spionagethriller en vluchtelingendrama samen te brengen. De jonge Syriër Hamid maakt deel uit van een geheime organisatie die probeert de bewaker uit zijn gevangenenkamp op te sporen.

plattelandsdrama

Kaas maken in de Jura

Vingt Dieux

Winnaar van een César voor beste debuut en een enorme filmhit in Frankrijk. In dit warme en authentieke portret van jonge boeren en hun cultuur in de Jura hoopt wildebras Totone op de hoofdprijs van een kaaswedstrijd voor de beste Comté van de regio.

Vanaf filmweek 21 • Britse boekverfilming

Naar het immens populaire boek 'Het Zoutpad'

The Salt Path

Boekverfilming van de populaire roman met dezelfde naam over een bijzonder koppel dat elkaar opnieuw hard nodig heeft tijdens het grootste dieptepunt van hun leven.

Italiaanse familiekroniek

Liefde in de bergen

Vermiglio

Prachtige Italiaanse familiekroniek in een afgelegen bergdorpje hoog in de Alpen. In vier seizoenen volgen we het gezin van de dorpsonderwijzer en dochter Lucia. Veelbelovend regisseur Maura Delpero putte uit haar eigen familiegeschiedenis.