De fraaie winnaar van de publieksprijs op het IFFR is een subtiel, oprecht èn onthutsend portret van de 12-jarige Dalva in een rommelige Waalse jeugdopvang. De kijker is niet meteen duidelijk waarom ze zich volledig als volwassen vrouw gedraagt. Dalva beprijpt niet waarom ze is zo bruut bij haar enorm ‘liefhebbende’ vader is weggehaald. Dat kinderen van hun ouders een ander soort liefde horen te krijgen, kan ze niet beamen. Indrukwekkend vult de jonge Zelda Samson haar rol van Dalva in. Leren alsnog kind te worden, daaraan hebben zowel Dalva als haar begeleiders een hele kluif.
De 12-jarige Dalva woonde jarenlang alleen met haar vader, die haar isoleerde. DALVA begint als de politie hun huis op een avond binnenvalt, en haar onder jeugdbescherming plaatst. Met hulp van haar kamergenoot Samia en haar begeleiders in de opvang zal Dalva moeten leren om weer kind te worden. Gaandeweg begint ze dankzij hen te begrijpen dat de liefde die ze met haar vader deelde niet was wat ze dacht, en dat iets heel anders te verwerken heeft dan de plotselinge breuk. Het indrukwekkende regiedebuut van Emmanuelle Nicot werd na de wereldpremière in Cannes alom geprezen voor de subtiele en oprechte manier waarop ze het onderwerp wist te verfilmen.
de Morgen
“Ook al gaat Dalva over trauma, een traumatiserende of deprimerende film is het niet.” -- “[Zelda Samson's] vertolking, tussen gefetisjiseerde vrouw en onschuldig kind, is van een zeldzame nuance en veelzijdigheid.”
NRC
“Als dat klinkt als zwaarmoedig drama: het opmerkelijke is juist de lichte toon. Kinderen hebben veerkracht.” -- “Dalva hoeft niet ouder en wijzer te worden.”
Trouw
“Met haar impressionistische, opmerkelijk kalme film … schetst Nicot met grote gevoeligheid het begin van het verwerken van trauma.”
de Filmkrant
“Een empathische, confronterende en vooral open blik op de rommelige en ambivalente realiteit waarin monsters, op een paar uitzonderingen na wellicht, niet bestaan.”
In deze fijne feelgood-docu (denk aan Juf Kiet) in de Weense wijk Favoriten, stoomt de liefdevolle, toegewijde juf Ilkay haar leerlingen, van wie de meesten thuis vanalles spreken behalve Duits, klaar voor het leven.
Drie Oscar-nominaties voor dit inspirerende, waargebeurde verhaal rond een theatergroep in een Amerikaanse gevangenis. Over veerkracht, menselijkheid en de transformerende kracht van kunst, vertolkt door een onvergetelijke cast van voormalige gevangenen.
Fraai verhaal van Joods Amsterdam tussen de twee wereldoorlogen, verteld met veelal onbekende archiefbeelden, aan elkaar geregen met brieven naar Indië, voorgelezen door Rifka Lodeizen.
In ‘Op avontuur in de Tovertuin’ beleven de hondjes Woezel en Pip met Sam en haar familie avonturen als ze op vakantie gaan naar de Tovertuin. — poffertjes en limo in de pauze.
Oscar-nominatie en een Gouden Beer voor deze samenwerking van Palestijnse en Israëlische filmmakers op de Westelijke Jordaanoever. Deze docu raakt, toont onrecht en dilemma's maar herbergt ook een visie van onverwachte broederschap.
Twintig jaar nadat hun affaire noodlottig eindigde, zien twee vrouwen op het charmante Turkse eiland Büyükada elkaar weer terug. Ze proberen een oude betovering, die de een over de ander had uitgesproken, te verbreken. Het wordt een onverwachte reis door het verleden.
Winnaar van de Gouden Leeuw in Venetië. Oogstrelend en ingetogen (engelstalig) drama van Pedro Almodóvar met Julianne Moore en Tilda Swinton. Zij voeren gesprekken over leven en sterven en vriendschap in, zoals altijd bij Almodóvar, heerlijk kleurrijk gestileerde decors vol modern design.
De meestbesproken, controversiële film van een Nederlandse regisseur (Halina Reijn) van dit moment is een erotische thriller met plek voor een knipoog, met niemand minder dan Nicole Kidman als succesvolle CEO die valt voor een ongeremde stagiair.
Levendige muzikale biopic van de iconische Frans-Armeense zanger, songwriter en acteur Charles Aznavour. Tegen veler verwachting in groeide Charles door zijn talent en doorzettingsvermogen uit tot een van de beroemdste chansonniers aller tijden met zijn intieme en tijdloze songs.
Zaterdag 1 maart — Jaarlijkse festivaldag met een selectie uit het laatste Internationale Documentaire Festival Amsterdam. Een hele middag genieten van vier prijswinnende films met in de pauzes soep en broodjes voor een schappelijke prijs.