two-horse-djengis-khan.jpg

Two horses of Genghis Khan

Two horses of Genghis Khan icon_trailer.png

'Zingen zit in ons bloed, ingegeven door de natuur en het leven op de steppe. Je moet wel zingen, anders kan je niet overleven.’ Aldus regisseur Byambasuren Davaa over haar nieuwe film TWO HORSES OF GENGHIS KHAN.
In het docudrama staat de zoektocht centraal naar het eeuwenoude lied ‘De twee paarden van Gengis Khan’. De beroemde Mongoolse zangeres Urna Chahar-Tugchi heeft van haar oma het bovenste deel van een oude, traditionele paardenkopviool gekregen, waarin de eerste regels van het lied gegraveerd zijn. Urna laat, zoals zij haar oma op haar sterfbed beloofd heeft, de viool restaureren en gaat op zoek naar de rest van het lied.
In een verslag vol heimwee naar vroeger blijkt hoe de tradities ook in Mongolië verwateren. Urna’s reis begint in de verwesterde hoofdstad Ulaanbator, waar zij als enige nog in traditionele kledij over de markt loopt en prompt wordt aangezien voor een toerist. Daarna gaat de tocht naar het platteland, met weidse steppen en dravende paarden. Maar ook daar sijpelt het moderne leven binnen. Dat levert hilarische plaatjes op als Urna haar gsm in de lucht gooit om een smsje te sturen op een plek waar zij geen bereik heeft. Of als zij achterop een motor meerijdt naar een bruiloft waar één van de gasten wellicht het lied kent.
Qua sfeer lijkt TWO HORSES op de eerdere films van Davaa, THE WEEPING CAMEL en THE CAVE OF THE YELLOW DOG die wij eerder vertoonden. De film heeft ook een Nederlands tintje: het camerawerk is van Martijn van Broekhuizen en Jiska Rickels (4 ELEMENTS) was regie-assistente.