la_vie_moderne.jpg

La vie moderne

La vie moderne icon_trailer.png

LA VIE MODERNE is het derde deel van een drieluik over de langzame maar zekere verdwijning van de traditionele Franse boerencultuur. In 2001 verscheen in deze PROFILS PAYSANS-serie L’APPROCHE (‘de toenadering’) en in 2005 LE QUOTIDIEN (‘het dagelijks leven’). Met LA VIE MODERNE voltooit de beroemde Franse documentairemaker en Magnum-fotograaf Raymond Depardon een serie liefdevolle portretten van boerenfamilies.
Het zijn zo’n beetje de laatste der Mohikanen die in het Franse gehucht Le Villaret het land bewerken en hun vee verzorgen. Jongeren hielden het al veel eerder voor gezien en trokken weg. Wat moesten ze daar nog op die steile Cevennen-hellingen met wat kleinschalige landbouw? Rijk zouden ze er zeker niet van worden.
Depardon, zelf een boerenzoon, gaat van boerderij naar boerderij. Met een op de auto gemonteerde camera legt hij het overweldigende landschap vast: diepgroen in de zomer, witte besneeuwde velden in de winter, enorme wolkenpartijen in de herfst. Het is alsof je met hem meerijdt. Dan schuift hij aan tafel bij zijn hoofdpersonages. Er wordt wat gepraat, gevraagd, geantwoord. Over familie, werk en gezondheid. Aan ‘koetjes en kalfjes’ doen deze mensen niet: elk woord wordt gewogen – als het al wordt uitgesproken. Toch komen we aardig wat te weten over deze boeren die het leven nemen zoals het komt. Zelfs als dat betekent dat je je werk moet opgeven. LA VIE MODERNE kreeg vorig jaar bij de première in Cannes een staande ovatie en werd bekroond met de Louis Delluc-prijs voor de beste Franse film van het jaar.