Howl’s moving castle icon_trailer.png

HOWL’S MOVING CASTLE is de nieuwste film van animatiekunstenaar Hayao Miyazaki, beter bekend als ‘de Japanse Walt Disney’. Twee jaar geleden won hij nog de Oscar voor SPIRITED AWAY, een briljante tekenfilm die wij helaas nooit hebben vertoond.
SPIRITED AWAY was een hedendaags sprookje, maar voor HOWL’S MOVING CASTLE dook Miyazaki terug in de tijd. Hij baseerde zijn film op het gelijknamige kinderboek van de Britse schrijfster Diana Wynne Jones, die een verhaal schreef over Europa in oorlogstijd. Centraal daarin staat de jonge hoedenmaakster Sophie, die door een boze heks wordt omgetoverd in een oud omaatje. Dat gebeurt uit jaloezie: de tovenaar Howl heeft namelijk een oogje op Sophie. Na haar transformatie ontvlucht het meisje de stad en gaat ze wonen in het wandelende kasteel van Howl – een gigantisch bouwsel dat elke beschrijving tart.
Dit fantastische bouwwerk vormt de grootste attractie van HOWL’S MOVING CASTLE, op de voet gevolgd door een pratend vuur, een dansende vogelverschrikker en wel heel bijzondere bommen. Maar er is meer, want net als zijn voorganger is de film tot de nok gevuld met zoete invallen van Miyazaki en de tekenaars van zijn befaamde Ghibli-studio.
In Japan brak HOWL’S MOVING CASTLE verschillende kassarecords, maar daar is men dan ook helemaal gek van tekenfilms. Mede dankzij de manga-stroming vormen animatiefilms er letterlijk en figuurlijk een volwassen industrie. Bij ons ligt dat anders, volgens NRC Handelsblad door het hardnekkige misverstand dat een tekenfilm een kinderfilm is. Miyazaki’s film maakt korte metten dat misverstand.