slalom2.jpg

Slalom

  • regie: Charlène Favier

  • met: Jérémie Renier • Noée Abita • Muriel Combeau • Axel Auriant

  • FRA •drama • 2020 • 92 min.

Slalom

De indrukwekkende debuutfilm van Charlène Favier speelt in de wereld van het professionele skiën en was één van de hoogtepunten van Cannes 2020. Dat Favier juist voor haar debuut een inmiddels ‘doorsnee’ onderwerp koos, verwondert niet wanneer je ziet hoe fijngevoelig ze dit aanpakt. SLALOM is een frisse film, bijna een tegenhanger van zijn eigen (#MeToo)-genre, verweven met een indringend portret van de wereld van de topsport en vastgelegd door een cameraman die het skiën goed kent.

SLALOM laat zien wat coachen en presteren op topniveau inhoudt, altijd onder zware druk. Favier heeft een uiterst scherpzinnige blik en gaat ambiguïteit niet uit de weg. Met haar keuze voor twee acteurs die daarmee uitstekend uit de voeten kunnen, krijgt u geen bordkartonnen personages te zien. De veeleisende Fred (Jérémie Renier) is de ski-coach van de vijftienjarige sportbelofte Lyz (Noée Abita). Autoriteit, keiharde directheid, maar ook inspiratie en waardering maken Fred tot een toptrainer. Terwijl overgave, incasseringsvermogen en tomeloze ambitie de kwetsbare Lyz kan brengen waar ze wil zijn. Meester en leerling, volwassene en adolescent, met een verleden achter je of een toekomst voor je – Fred en Lyz zijn twee mensen in ongelijke posities. Dat mag dan functioneel zijn voor talentontwikkeling, maar het is ook extreem dicht op elkaars huid, zowel emotioneel als fysiek.

Regisseur Favier kiest voor subjectiviteit, door het verhaal vanuit Lyz te vertellen. Zij is vol jonge stoutmoedigheid maar zoekt tegelijk naar de erkenning en aandacht, die ze bij haar afwezige moeder niet vindt. Fred en Lyz draaien in een vicieuze cirkel: hoe harder Lyz zich inzet, hoe hoger de lat komt te liggen en hoe intensiever en intiemer hun contact. Zo moet het (blijkbaar) werken, maar met elke overwinning worden er grenzen verlegd. Een ontsporing lijkt onvermijdelijk – een spanning waarvan beide zich bewust zijn. Deze hele ervaring wordt weerspiegeld in het slalom-skiën zelf, met zijn opwinding en euforie, en met een fatalistische overgave aan de afdaling die ongezond riskant aanvoelt. Favier baseerde de film op persoonlijke ervaring en haar eigen tienerjaren in de Franse alpen.

------
De Volkskrant ★★★★
“Spectaculair gefilmde skiscènes en sterk acteerwerk” – “Secuur en indringend legt Slalom bloot hoe seksuele intimidatie begint.”

------
 Trouw ★★★★
“Met grote gevoeligheid en stille observaties levert Slalom een intelligente bijdrage aan het debat rond misbruik in de sportwereld”

------
NRC ★★★
“Hoofdrolspeelster Abita is uitstekend op dreef en ook Jérémie Renier overtuigt!”