preloader.gif zo 23 16:30
FEBRUARI
preloader.gif di 10 14:00
preloader.gif di 17 20:00
MAART
the_invisible_life_of_euridice_gusmao.jpg

The invisible life of Eurídice Gusmão

  • regie: Karim Aînouz

  • met: Carol Duarte • Julia Stockler • Flávia Gusmão

  • BRA/DUI •drama • 2019 • 139 min.

The invisible life of Eurídice Gusmão icon_reserveer.png

In deze broeierige Braziliaanse film volgen we de door hun vader bruut doorkruiste relatie tussen twee zussen: terwijl de een droomt van een carrière als pianiste, probeert de ander vooral de ware liefde te vinden.

1950. Rio de Janeiro. ‘Had ik je maar nooit aangemoedigd om uit te gaan die avond’ zijn de treurige woorden van Eurídice gericht aan haar oudere zus Guida, met wie zij een dierbare relatie had. Van deze relatie is tot haar spijt weinig over. Guida is met haar Griekse geliefde naar Europa vertrokken. Via nostalgische flashbacks, bijvoorbeeld waarin we de twee zussen lachend zien dansen op de veranda van hun ouderlijk huis, wordt duidelijk dat Eurídice haar zus nog elke dag mist. En alhoewel zij zelf niets liever wil dan een carrière als concertpianiste, blijft dat in het patriarchale Brazilië vooral een droom.

De film neemt een interessante wending wanneer blijkt dat Guida een tijd geleden al is teruggekeerd naar Rio – verbitterd en hoogzwanger. Haar aartsconservatieve vader (António Fonseca) verzwijgt dit echter voor Eurídice terwijl hij Guida vertelt dat haar zus inmiddels een beroemd pianiste is en in Wenen woont. Daarmee lijken de levens van de twee zussen gedoemd om voor altijd om elkaar heen te cirkelen.

THE INVISIBLE LIFE is geregisseerd door de Braziliaanse cineast Karim Aïnouz (MADAME SATÃ) en gebaseerd op de gelijknamige roman van Martha Batalha. In Cannes won de film de hoofdprijs van Un certain regard, de officiële selectie voor ‘kleine’, ongewone cinema. De Volkskrant noemt deze aangrijpende vertelling ‘elegant en rauw’ en schrijft dat men zelden films treft ‘die zo onnadrukkelijk een tijdsbeeld schetsen en daarmee de leefwereld van de personages extreem tastbaar maken.’