om_de_wereld_in_50_concerten.jpg

Om de wereld in 50 concerten

Om de wereld in 50 concerten

Pas in deel 2 van de ‘Zevende Symfonie’ van Anton Brückner is het de beurt aan slagwerker Herman Rieken. Dan mag hij zijn bekkens één keer – ja, één keer – laten klinken. Aan het begin van OM DE WERELD IN 50 CONCERTEN vertelt Rieken hoe dat gaat. In het eerste deel kan hij nog wegdromen op de prachtige klanken van het orkest, maar daarna moet hij uiterst geconcentreerd blijven. Enkele maten van tevoren gaat hij staan, pakt zijn bekkens en moet hij precies op díe tel slaan. Niet te hard of te zacht, niet te kort of te lang.

De nieuwe documentaire van Heddy Honigmann (FOREVER, EL OLVIDO) is een weerslag van het wereldwijde tournee dat het Koninklijk Concertgebouworkest in 2013 maakte om zijn 125-jarig bestaan te vieren. En zoals we van Honigmann kunnen verwachten ligt de focus vooral op de mens achter de muziek. Ze laat orkestleden vertellen wat muziek voor ze betekent, maar ze geven ook aan dat het best lastig is om zoveel van huis te zijn (‘dat was mijn zoontje aan de telefoon, hij is jarig vandaag’).

Honigmann volgt niet alleen muzikanten, maar ook concertbezoekers in Buenos Aires, Soweto en St. Petersburg. Dat levert een fascinerend en emotioneel portret op van mensen die niet zonder muziek kunnen leven. Zo vertelt een muziekdocent in Zuid-Afrika over zijn eerste instrument: een kapotte strijkstok – de viool moest hij er zelf bij verzinnen. Voor hem was er als zwarte jongen geen plek op de muziekschool. Hij had het geluk dat een Joodse vioolleraar hem onder z’n hoede nam.

OM DE WERELD IN 50 CONCERTEN is een feest om naar te kijken: de passie voor muziek tijdens en rondom de concerten spat van het doek.