il_fiore.jpg

Il fiore delle mille e una notte

Il fiore delle mille e una notte icon_trailer.png

Voor IL FIORE DELLE MILLE E UNA NOTTE putte Pier Paolo Pasolini uit de Duizend-en-één-nacht, de beroemde verzameling Arabische verhalen, sprookjes en spreuken. Samen met schrijfster Dacia Maraini smeedde de regisseur vijftien van de 1001 vertellingen samen.
Het resultaat is een bonte verzameling van verhaallijnen die dwars door elkeer heen lopen en waarin erotiek een belangrijke rol speelt. De rode draad van IL FIORE wordt gevormd door het relaas van de jonge slavin Zumurrud en de onervaren jongen Nur-ed-Din. Beide geliefden worden herhaaldelijk door het (nood)lot van elkaar gescheiden, waarna persoonsverwisselingen voor de nodige verwarring zorgen. In de Filmkrant werd de film gekarakteriseerd als ‘een langgerekte lofzang op de liefde, waarbij deze zowel van zijn meest speelse en onschuldige als van zijn meest wrede kant wordt getoond’.
IL FIORE is het meest exotische deel van Pasolini’s ‘Trilogie van het leven’, waartoe eveneens IL DECAMERON behoort. De film werd opgenomen op prachtige plekken in Jemen, Ethiopië, Iran en Nepal – vol wonderbaarlijke landschappen en sprookjesachtige steden met Arabische architectuur. Alleen daarom al lijkt IL FIORE verplichte kost voor filmliefhebbers, want de meeste van die landen zijn tegenwoordig niet of nauwelijks meer toegankelijk voor (westerse) filmmakers. Meer info