Les poupées russes

Vervolgfilms hebben een slechte naam doordat ze vaak een slap aftreksel zijn van een succesvol orgineel. Gelukkig bestaan er ook uitzonderingen, zoals het begin dit jaar door ons vertoonde BEFORE SUNSET. Ook de komedie LES POUPÉES RUSSES blijkt zo’n uitzondering: dit vervolg op L’AUBERGE ESPAGNOL uit 2002 is minstens zo grappig en inventief als zijn voorganger.
In die eerste film liet regisseur Cédric Klapisch ons het wel en wee zien van een groep jongeren uit alle windstreken van Europa, die samenleefden in een groot studentenhuis in Barcelona. Centraal stond de Franse economiestudent Xavier (Romain Duris, onlangs nog te zien in EXILS), die in Spanje de tijd van zijn leven beleefde. Maar hoe verging het hem verder?
Die vraag wordt beantwoord in LES POUPÉES RUSSES, waarin regisseur Klapisch de draad weer oppakt: Xavier is inmiddels bijna dertig, afgestudeerd en werkt als free-lance schrijver. Hij heeft nog steeds een soort relatie met zijn ex-vriendin Martine (Audrey Tautou) maar deelt zijn leven ook met ex-huisgenoten uit Barcelona. Zo woont hij in Parijs samen met de Belgische lesbo Isabelle en werkt hij in Londen met de Britse Wendy aan een script. Vanwege de bruiloft van Wendy’s broer trekt de vriendenclub naar het Russische Sint Petersburg, waar de (tragi)komische gebeurtenissen van de film onverminderd doorgaan.
Zoals L’AUBERGE ESPAGNOL een even grappig als herkenbaar portret schetste van het studentenleven, zo doet LES POUPÉES RUSSES dat voor het leven van dolende dertigers die kampen met problemen in de liefde en hun werk. Hier en daar wat vetter aangezet, maar dat maakt de film nou juist zo leuk.