preloader.gif vr 06 20:30
preloader.gif zo 08 20:00
preloader.gif vr 13 15:30
preloader.gif za 14 18:30
preloader.gif ma 16 20:30
JULI
filmstill.jpg

Au revoir là-haut

  • regie: Albert Dupontel

  • met: Nahuel Pérez Biscayart • Albert Dupontel • Laurent Lafitte 

  • CAN/FRA •drama, misdaad • 2017 • 118 min.
  • Ook met Nahuel Pérez Biscayart:

  • 120 BPM
  • 120_bpm.jpg

Au revoir là-haut icon_reserveer.png

AU REVOIR LÀ-HAUT is een drama verteld als een sprookje voor volwassenen met een bijzonder onderwerp: twee soldaten komen beschadigd uit de Eerste Wereldoorlog en besluiten een illegale handel op te zetten in oorlogsmonumenten.

In de nadagen van de Eerste Wereldoorlog maken we aan het oostelijk front kennis met de onhandige bankbediende Albert Maillard (regisseur en voice-over Albert Dupontel) en zijn kameraad Édouard Péricoult (Nahuel Pérez Biscayart uit 120 BPM) die kunstenaar is en prachtig kan tekenen. Ze worden op een gevaarlijke verkenningstocht gestuurd door de fanatieke luitenant Pradelle (Laurent Lafitte). Terwijl Albert bijna levend begraven raakt, wordt Édouard door een granaat vol in zijn hals en gezicht getroffen en verliest hij daardoor zijn onderkaak.

Na de oorlog gaan de twee ex-soldaten samenwerken in een atelier, waar Édouard het ene na het andere virtuoze masker creëert om zijn gezicht mee te bedekken. Om aan geld te komen bekokstoven ze een handeltje in veelgevraagde oorlogsmonumenten, kunstig ontworpen door Édouard, zonder de intentie die ook daadwerkelijk te leveren. Dit bedrog lijkt hun een rijke toekomst te verzekeren, maar wanneer hun verleden hen uiteindelijk en onvermijdelijk inhaalt, blijkt dat het allemaal eigenlijk de hele tijd nooit om de centen ging.

AU REVOIR LÀ-HAUT is gebaseerd op de internationale bestseller van Pierre Lemaitre (winnaar van de Prix Goncourt) die hier in Nederland is uitgebracht onder de titel Tot ziens daarboven. Regisseur Albert Dupontel is vooral bekend als acteur en wordt wel vergeleken met Terry Gilliam. In Frankrijk wordt hij geïnspireerd door Jean-Pierre Jeunet, bekend van klassiekers als AMÉLIE en UN LONG DIMANCHE DE FIANÇAILLES. Overeenkomsten tussen beiden zijn hun humor en visuele stijl – het is genieten van de prachtige beelden, kleurrijke maskers en het vlotte tempo.